Logische maatregelen zijn noodzakelijk

Transitie naar elektrische auto te moeizaam

6 juni 2017 | Ted Sluymer

Het kleine groepje toegewijde elektrische rijders houdt het enthousiasme voor batterijrijden prima in stand, maar opschieten doet het allemaal niet. Dat is vooral de schuld van de overheid en de autofabrikanten. Ook de invloed van de oliemaatschappijen moet gigantisch zijn om de transitie naar elektrische mobiliteit zo te vertragen. Ik doe niet aan complottheorieën, maar ergens zie ik toch een rode draad van vertragers die de overgang naar elektrisch rijden liefst heel langzaam zien gebeuren. Is dat een aanname, een onderbuikgevoel of is het echt zo?

Als ik naar de verkoopcijfers van elektrische auto's kijk, dan stelt het wereldwijd totaal niets voor. Sterker nog: ik denk dat het een vervelende onkostenpost is voor autofabrikanten. Neem Nissan en Renault. Ze produceren brandstofauto's bij het leven, qua uitstoot keurig afgestemd volgens de regels van de regio waar ze worden verkocht (dus mag het vies, dan wordt het vies en moet het schoon, dan worden ze schoon of met software aangepast...). Ik heb nog niet één persbericht ontvangen van een fabrikant die meldt hoe de productie van brandstofauto's de komende tijd wordt afgebouwd. Wel een persbericht dat Shell de allerbeste motorolie ooit heeft uitgevonden. Nu pas, denk ik dan?

Het zwalkende beleid van overheden als het om elektrische mobiliteit gaat, maakt de keuze voor de consument ook niet eenvoudiger. De massa kiest, financieel gezien logisch, voor brandstof, het eerder genoemde kleine groepje toegewijde elektrische rijders voor de EV. Over plug-in hybrides wil ik het niet hebben, dat zijn NepEV's die onterecht met belastinggeld zijn gefinancierd. Nee, het gaat om de échte EV's en waarom die auto's nog amper worden verkocht.

Gaan we weer zeuren over de range?

Het eeuwige excuus om niet elektrisch te gaan rijden, is de range. Op een enkele uitzondering na is dat volstrekte onzin. Ik ben de enige autojournalist die elektrisch rijdt. In een Nissan LEAF om precies te zijn en met een 30 KWh-batterij red ik het probleemloos. Dat is niet alleen te danken aan twee snelladers van Fastned in de regio Haarlemmermeer, waarvan eentje vrijwel om de hoek bij Schiphol, maar ook aan de snelladers (niet alleen van Fastned), waardoor je tamelijk probleemloos door Nederland kunt rijden. En ja, laden kost tijd. Haastige spoed is zelden goed, dus even rust onderweg is ook niet erg. Even internetten of wat lezen, bevalt mij prima. Misschien heb ik meer geduld dan mensen die voortdurend door een baas achterna worden gezeten...

De Nissan LEAF is vooralsnog een auto met een relatief belabberd bereik, maar waar een wil is, is een elektrische weg. Met een Renault ZOE kom je verder, met de Opel e-Ampera ook en de Hyundai IONIQ haalt ook de tweehonderd kilometer, vertelde mij laatst een taxichauffeur. Met de range gaat het dus crescendo. Kies je voor een Tesla (Model S/X) dan is elektrisch rijden qua bereik al helemaal geen probleem meer. Een betaalbare Tesla Model 3 is voor menigeen een natte droom. Of de auto ook echt betaalbaar wordt, is de vraag. De beloofde 35.000 euro als prijskaartje zit er niet in, gok ik. Tesla levert vooral auto's met alles er op en aan en een Tesla van veel minder dan 50K wordt dan waarschijnlijk een zoektocht zonder resultaat. 

Zolang we de range als excuus gebruiken om niet elektrisch te gaan rijden, is dat een extra drempel naast het feit dat elektrische auto's nog steeds veel te duur zijn en dat de meeste niet eens als EV zijn ontwikkeld en dus gewoon omgebouwde brandstofauto's zijn. En om het verhaal compleet te maken, werkt ook de overheid niet echt mee. Nog afgezien van een hopeloos landelijk beleid, word je moe van gemeentelijke medewerking als het om een laadpaal gaat. Als altijd verdrinken we weer in inefficiënte regelgeving. Als elektrisch rijden de toekomst is, waarom doe je dan zo ingewikkeld over een paar parkeerplaatsen met een laadpaal?

Elektrische janboel

Als de aanvraag van een laadpaal al gepaard gaat met publicaties in de Staatscourant dan is er weinig hoop voor een snelle uitrol van de elektrische auto. Elke dag verschijnen er artikelen over toekomstige ontwikkelingen, maar een inzichtelijk en transparant beleid ontbreekt. Opportunisten duiken in de markt omdat er links en rechts wel iets te verdienen valt met subsidies. En van de laadtarieven word je ook niet blij. Uniformiteit is er niet. Je betaalt soms 21 of 22 eurocent voor een kW, maar anderhalf of twee keer zoveel is geen uitzondering. En dan heb je je auto nog niet aan een snellader hangen, want dan betaal je zomaar zestig cent. Bij de ene snellader per kW, bij de andere per minuut. Welkom in de elektrische autowereld.

Bij dealers is het ook al zo'n eenduidig feestje. Verkoper: Ach, meneer, voorlopig rijden we gewoon op benzine, misschien een beetje minder diesel, maar dat elektrische gedoe... ik moet het nog maar zien. En zo'n dealer denkt écht dat hij nog elektrische auto's verkoopt? Leasemaatschappijen is hetzelfde verhaal. Geen trek in elektrische auto's. Brandstofauto's zijn voordeliger en je weet waar je aan toe bent. De afschrijving op een elektrische auto? Eh...

Kortom...

Over verkoopcijfers hoef ik het niet te hebben. Er worden héél weinig elektrische auto's verkocht. Op jaarbasis enkele duizenden tegenover enkele honderdduizenden brandstofauto's. Zonder helder beleid, zonder gerichte acties waarbij elektrische mobiliteit wordt gestimuleerd door het rijden op brandstof veel duurder te maken, gaat de transitie naar elektrisch rijden langer duren dan noodzakelijk is. Autofabrikanten, oliemaatschappijen en andere belanghebbenden zullen de snelle opkomst van de elektrische auto traineren. Ze zullen dat natuurlijk ontkennen, maar alles wijst er op dat ze allesbehalve haast hebben. De president van Amerika trekt zich niets aan van milieu-afspraken en bovendien wordt er zoveel olie uit de grond gehaald dat Amerikanen nog decennia in brandstofauto's kunnen rijden. 

We zijn toe aan harde maatregelen. De EU (laten ze eens eenduidig doen wat logisch is) moet autofabrikanten verplichten om binnen drie jaar elektrische auto's te bieden in de segmenten van Citroën C1, Ford Fiesta en Opel Astra. Zodra die auto's er zijn, mogen brandstofauto's in die segmenten niet langer worden verkocht. Binnen vijf jaar moet het segment auto's als Peugeot 508, Volkswagen Passat en alles wat SUV is elektrisch beschikbaar zijn, een jaar later gevolgd door het premiumsegment met de grootste modellen van Audi, BMW, Mercedes etc. Autofabrikanten moeten bovendien via de importeur een terugkoopverklaring afgeven, zodat particuliere en zakelijke consumenten niet worden opgezadeld met achterlijk lage inruilprijzen als brandstofauto's niet langer verkocht mogen worden. Een mooie stimulans om zo vlot mogelijk elektrische alternatieven aan te bieden, want sneller mag altijd.

Nieuwe regelgeving moet het mogelijk maken om laadpalen binnen enkele weken te plaatsen, parkeerplaatsen snel aan te passen en tankstations moeten, afhankelijk van hun grootte, tenminste twee of meer snelladers hebben. Als we écht grootschalig elektrische mobiliteit willen realiseren, dan moeten we stappen kunnen nemen zonder ambtenarij of tegenwerking uit welke hoek dan ook. Intussen kan er dan ook worden gewerkt aan elektrisch vrachtvervoer. Genoeg te doen dus.

Google+
http://www.nlkiosk.nl/transitie-naar-elektrische-auto-te-moeizaam
RSS
Follow by Email
LinkedIn
Instagram

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "voor de beste surfervaring. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten