En wat als verhalen over grafeen kloppen?

30 juni 2017 | door Ted Sluymer

De EV-wereld kan binnen afzienbare tijd volkomen op zijn kop worden gezet. Oorzaak: grafeen. Nu nog badinerend beoordeeld door belanghebbenden als fabrikanten van lithium-batterijen en autofabrikanten met belangen in die lithium-fabrieken, maar wie houdt grafeen-batterijen nog tegen, moet de vraag zijn. Je mag sceptisch zijn als het om elektrische mobiliteit gaat. Natuurlijk en logisch, want het loopt echt niet op rolletjes in die wereld. De verkoopcijfers zijn mager, het verdienmodel is voor dealers nog niet echt duidelijk en Tesla wil al helemaal geen dealers. Iedereen kijkt trouwens voortdurend naar Tesla. Ook al logisch, want Elon Musk heeft toevallig wél op de one and only startknop gedrukt die andere fabrikanten in geen honderd jaar konden vinden. Maar zelfs Musk moet nu even achter de oren krabben bij de grafeenberichten die in de media komen en de eerste auto met grafeen-batterij die op de markt dreigt te komen. Wat speelt er allemaal?

De man waar het (deels) om draait, heet Henrik Fisker. Ja hoor, de Fisker van de Karma waarvan het zieltogende restant uit de failliete boedel werd opgekocht door een paar handige Chinezen die veel te laat weer iets willen met zoiets als de Karma Resurrection.

Intussen is Henrik Fisker weer opgestaan, heeft een nieuw bedrijf in het leven geroepen, spande weer wat geldschieters voor zijn nieuwe karretje en noemde de auto EMotion. Honderd procent elektrisch en voorzien van grafeenbatterij waarmee je de auto in negen minuten laadt en er ruim 600 kilometer mee kunt sturen. Topsnelheid 250+ en alleen om die reden haal je die 600 km natuurlijk nooit, maar ja, als snelladen beperkt wordt tot een handjevol minuten dan groeien de appelbomen van hoop tot hoog in de hemel.

Autofabrikanten halen de schouders op. Die idioot van Fisker, denken ze, is met zijn volgende faillissement bezig. De EMotion gaat, als-ie er ooit komt, denken ze bovendien, 129.000 dollar kosten. Missie hopeloos. Fabrikanten van lithium-batterijen halen de neus op voor dat grafeengedoe.

Maar wat nu als...?

De dag dat de Fisker EMotion op de markt komt, lijkt dichterbij te komen. De eerste prototypes hebben de pers gehaald, rijden kennelijk ook en de energie komt uit een grafeenbatterij. Wat flikt Henrik Fisker waar andere autofabrikanten niet kunnen of willen?

Zoals gezegd: Fisker opteert voor grafeen. Dat levert een batterij op die honderden kilo's lichter is, veel meer kilometers levert, een veel langere levensduur heeft en die in no time is opgeladen. Als dit werkelijk zo is, parkeert Fisker de concurrentie op een immense achterstand. OK, in een hele exclusieve klasse, maar Elon Musk heeft wél een acuut probleem. Nogmaals: ALS Fisker het klaarspeelt om de EMotion op de markt te brengen.

Maar wat nu als dat de brave Henrik lukt? En helemaal: wat als het Fisker lukt om het andere plan van de grond te tillen en uiteindelijk te realiseren? Het andere plan is helemaal gevaarlijk voor de concurrentie in het algemeen, maar vooral voor Tesla. Wat is Fisker van plan?

Een Fisker van 40.000 dollar

Niet lang geleden kondigt Henrik Fisker aan dat hij een concurrent voor de Tesla Model 3 in de markt wil zetten. Een elektrische auto in een segment waar ook de nodige andere fabrikanten opereren. Prijs van de middenklasser volgens Fisker 40.000 dollar. Pretentieus, typisch Fisker en gedoemd om te mislukken, zullen sceptici zeggen. Eenmaal gestolen, altijd een dief dus.

En wéér zeg ik dan: stel dat het Fisker lukt. Een middenklasser voor 40 mille met grafeentechniek. Lichter dan welke andere EV dan ook, groter bereik dan elke concurrent, laden in een fractie van de tijd van de concurrentie. Geen gedoe meer met lullige laadpaaltjes met flutvermogen, maar gewoon even een handjevol minuten aan de snellader en dan weer minstens 500, 600 of misschien wel 1000 kilometer rijden. Zo gaat het gebeuren. Zegt Henrik Fisker.

Voorlopige conclusie

Henrik Fisker is, ondanks de Karma-flop, niet iemand om even snel van tafel te vegen. Zijn ontwerpen waren en zijn fraai, auto's die mensen willen hebben. Hij heeft zijn nieuwe EV-avontuur goed voorbereid, inclusief een fabriek voor de grafeenbatterij. Als het lukt, als..., dan is zijn voorsprong op de concurrentie megagroot en zijn de zorgen voor de concullega's net zo groot als die voorsprong. Henrik Fisker is een man die al eerder voor verrassingen heeft gezorgd. Het moment van de waarheid is niet langer ver weg.

Kijk ook nog even naar deze cijfers. Ze zijn afkomstig van Grabat, een Spaans bedrijf dat ons ook grafeenbatterijen belooft. Ook deze firma wordt zeer bekritiseerd, maar hoe objectief? De cijfers spreken voor zich.

http://revolution-green.com/grabat-energy-graphene-polymer-battery-breakthrough/

 

AutoKiosk

AutoKiosk

Groene mobiliteit

Lease Bijtelling Vriendelijk occasions

Google+
http://www.nlkiosk.nl/en-wat-als-verhalen-over-grafeen-kloppen
RSS
Follow by Email
LinkedIn
Instagram

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "voor de beste surfervaring. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten