Elektrisch rijden begin vorige eeuw en de logica nu

1906 Pope Waverley Victoria Phaeton en 1907 Victor High Wheel Electric Runabout

Terwijl anno vandaag iedereen zijn mond vol heeft van elektrisch autorijden, deden we dat meer dan honderd jaar geleden ook al. Het werd een vierkante mislukking, want de brandstofmotor kwam, zag en overwon. Diezelfde brandstofmotor deelt nog steeds de lakens uit en als het aan de oliemaatschappijen ligt, gaat dat niet veranderen ook. Intussen komen steeds meer autofabrikanten met elektrische auto’s, terwijl diezelfde fabrikanten ook waterstofauto’s ontwikkelen. In vergelijking met brandstofauto’s zijn elektrische auto’s loodzwaar. Dat heeft met name invloed op het rendement van stekkerhybrides, die toch al heet weinig kilometers maken op hun accupakketje.

Laten we de zaak eens nuchter bekijken. Als de auto-industrie eigenlijk niet weet welke kant het op zal gaan, maar steeds meer van de veronderstelling wordt uitgegaan dat waterstof vroeg of laat aan het langste co2-touwtje zal trekken, moeten we dan niet het accent op waterstof leggen en veel minder aandacht geven aan gewone elektrische auto’s? Moeten we straks worden opgezadeld met een overschot aan peperdure laadpalen waar we verder niets aan hebben? Echt beleid is er niet. En autofabrikanten waaien met alle winden mee. Die denken slechts in aantallen. Wat ze produceren zal ze worst wezen…

Volg NLKiosk en like ons:

Een reactie plaatsen

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "voor de beste surfervaring. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten