De eerste Tesla Model S die Europa veroverde

19 mei 2017 | tekst Ted Sluymer

De eerste Tesla Model S die in 2013 in Europa werd afgeleverd, heeft vooralsnog het grootste deel van zijn autoleven doorgebracht op Texel. Daar komt verandering in, want de wagen krijgt een nieuw leven bij de tweede eigenaar. De Tesla zélf haalt daar zijn schouders voor op, want zijn leven zal niet echt veranderen. In stilte de ultieme prestaties leveren en de verwachtingen van de nieuwe eigenaar uit laten komen, is meer vanzelfsprekend dan de vraag of de Tesla dat een tweede keer weer klaarspeelt. De Tesla Model S begon aan zijn eerste kilometers met Texelaar Jan Heijne als baas achter het stuur. Een early adopter, vroeg ik hem?

Jan Heijne | Nee, niet helemaal. Nog afgezien van het feit dat ik best wel een beetje gek ben op auto's, vind ik duurzaam rijden toch echt wel belangrijk. En dan kom je snel bij een elektrische auto uit. Toen Tesla met de Roadster kwam, stond ik dus als haantje de voorste in de rij.

Dat is zoiets als een plank met wielen, toch?

Dat vond ik erg meevallen, hoor. Niet te vergelijken met een Model S natuurlijk, maar zo'n Roadster geeft geweldig rijplezier.

Een gewaagde onderneming?

Omdat tesla nog onbekend was toen? Ja, misschien wel, maar destijds huppelde Rogier Kroymans dolenthousiast rond en als je dan uiteindelijk een proefrit maakt, ben je verkocht. Waanzinnige acceleratie, helemaal te gek. En dan al die verhalen over fiscale voordelen. Je kon zo'n ding rijden voor de prijs van een Volkswagen Golf, werd je beloofd. Nou, dat heb ik eerst maar eens na laten rekenen door die club van PricewaterhouseCoopers. Iedereen wist alles, maar dat viel soms knap tegen. Maar uiteindelijk lag er een mooie rekensom op tafel en volgde er een aantrekkelijke offerte. Daarna stond de Roadster op de stoep en ik heb er nooit een dag spijt van gehad.

En dan komt Model S in beeld.

Klopt. Kwam ook omdat ik intussen voor mijn werk als adviseur naar Rotterdam moet. Dat gaat wel snel met een Roadster, maar een tikkeltje meer comfort is dan niet erg. Ik volgde als Tesla-rijder natuurlijk alle ontwikkelingen op de voet en voordat ik in wéér een Tesla stapte, liet ik alles weer eens goed doorrekenen. De voordelen bleken enorm en ja, fiscale voordelen zijn natuurlijk best lekker. Met Model S stap je in een nieuwe wereld. Niets is meer zoals vroeger, rijden is een pure belevenis en dat elke dag weer.

Lijkt wel een reclamespot.

Haha, nou ja, ik ben enorm enthousiast en daarom is het ook weer een nieuwe Tesla geworden. In dezelfde kleur nota bene. De eerste ging alleen naar Martijn (van leasebijtellingvrij.nl), want met Tesla kwam ik er écht niet uit. 

Geen gedonder met de eerste editie trouwens?

Nee, absoluut niet. Geweldig fijn mee gereden. Je mag voor je centen ook wel verwachten, ondanks fiscale voordelen, want je moet wel betrouwbaar op stap kunnen met een auto. Mara hij heeft het nooit af laten weten. Ik vind Tesla, en ik kan inmiddels uit ervaring spreken, een goede en betrouwbare auto. Zonder meer.

En weer regelmatig naar Rotterdam en andere bestemmingen in Nederland? 

Ja, inderdaad. Ach, een wat rustiger leven is wel prettig. Genoeg meegemaakt wat dat betreft.

Vertel!

Ach, van Drente naar Texel toen ik heel jong was en een leven met veel belevenissen en avonturen. In een paar woorden: van luchtmacht tot boormeester, van fietsverhuur tot petrochemie. Van de meest uiteenlopende belevenissen in Koeweit en Saoedi-Arabië tot pure spanning op de grens van Irak.

En tussendoor nog een beetje autogek ook, want je hebt een paar leuke vierwielers in de schuur staan.

Ja, altijd gek op auto's geweest. Ik heb een 280 Pagode (voor de kenners de Mercedes-Benz W113) staan en ook een 300 SE Cabriolet. En echt mooi is de Jaguar Drophead Coupé uit 1948. Uniek en met links stuur. En ergens staat nog een Rolls-Royce uit 1976. Daar wil ik wel van af.

Niet vriendelijk genoeg voor het milieu?

Nee, niet echt, maar ja, dat was vroeger geen issue. Nu wel en ik zeg het je eerlijk, ik hecht daar toch best aan. Daarom is zo'n Model S ook een bewuste keuze geweest. En daarom hou ik ook niet van dakpannen.

Eh...?

Nee joh, zonnecellen. Die kant moeten we massaal op. De verandering is onderweg en ik doe graag mee!!

 

Over de eerste Tesla Model S

 

De eerste Tesla Model S werd in 2013 afgeleverd en Jan Heijne haalde er het NOS-journaal mee. Een fameuze auto tussen de andere Model S-versies die inmiddels door Nederland en de rest van de wereld rijden. De wagen werd ingepakt in XPEL, een soort folie waardoor er geen krassen op de originele lak komen. Kleine beschadigingen verdwijnen zelfs als sneeuw voor de zon.

Heijne vertrouwde zijn Tesla Model S toe aan SQUAB Automotive Almere waar de mannen van directeur Martijn Duivenvoorden zich hebben gespecialiseerd in Tesla's die toe zijn aan een nieuwe eigenaar. De auto's worden tegen aantrekkelijke prijzen verkocht, maar daar is de vorige eigenaar ook blij mee, want die krijgt de volledige opbrengst van de auto. Duivenvoorden verdient aan de financiering. Op zijn website leasebijtellingvrij.nl vind je alle gebruikte Tesla's en andere fiscaal aantrekkelijke auto's die er nu (nog) te koop zijn.

Een reactie plaatsen

Google+
http://www.nlkiosk.nl/de-eerste-tesla-model-s-die-europa-veroverde
RSS
Follow by Email
LinkedIn
Instagram

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "voor de beste surfervaring. Als je doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of je klikt op "Accepteren" dan ben je akkoord met deze instellingen.

Sluiten